esmaspäev, 20. veebruar 2012

3D action arvutimäng korrutamise-jagamise õppimiseks

Tütrega tegeleme hetkel korrutamise õppimisega. Ega talle see väga ei istu ja ei meeldi. Oleme proovinud erinevaid viise: rütmirivid, ussikeste joonistamine, lihtsalt minuga koos suuliselt tehete läbiketramine, kaardid tehete ja vastustega jne jne. Aga päris seda õiget lähenemisnurka veel leidnud ei ole. Nüüd siis vaatasin, et mida internetiavarustes leida võib. Ja leida võib paljutki.

Alustada võib muidugi Eesti enda oma miksikesest, kus saab (pärast registreerumist) pranglida. Siin on algajate jaoks miinus see, et kiirelt lähevad tehted keerulisemaks ja seda on parem teha juba siis, kui baas on endal olemas.

Siis on veel olemas näiteks täiesti omaette lehekülg korrutamise jaoks mõeldud mängudega. Siin on lihtsaid väikseid mängukesi, mis ilma ajalise sunnita rahulikult võimaldavad algajal harjutada.

Ja siis on üks laste jaoks vägagi atraktiivne mäng, mis näeb välja nagu päris arvutimäng :). 3D graafika, sünged lossikäigud, võitlus koletistega - ja seda kõike läbi korrutustehete (ja jagamise, ja beetaversioonis ka liitmise-lahutamisega). Iga kasutaja saab määrata enda jaoks alustamise taseme (ehk siis selle, mis klassis ta on), teha läbi algtesti, kus hinnatakse oskusi ja selle kõige järgi paneb mäng paika küsitavate tehete keerukusastme. Ja mis kõige toredam, täitsa tasuta on see asi täisversioonis allalaetav. Raha eest saab igast vidinaversioone juurde hankida, aga põhimõtteliselt ei ole see üldse vajalik.


5 kommentaari:

Katre L ütles ...

Üks tore koht matemaatika harjutamiseks läbi mängude on veel Sumdog: http://www.sumdog.com/

Katri ütles ...

Väga lahe lehekülg tõesti. Tänud!

Mytsi Wabrik ütles ...

Oi, see oli väga hea viide! Ma laadisin selle alla ja tund aega ei pääsenud enam arvuti taha, kuna laps oli nii aktsioonis:).

Tegelikult tahtsin ma ka küsida, et kuidas Sa lapsele korrutamist/jagamist õpetad? Mul laps käib küll alles esimeses klassi ja tegeleb saja piirel liitmise-lahutamisega, aga tal on alati väga suur huvi matemaatika vastu olnud ja viimasel ajal küsib pidevalt, et palju on 4x5 või 3x10 jne. Olen püüdnud talle selgitada, et kust see tuleb, see vastus, aga ta ei saa nagu pihta. Pole leidnud ka ühtegi head nippi, kuidas seda talle selgeks teha.

Katri ütles ...

Iseenesest on korrutustabel asi, mis lõpuks tuleb ikka lihtsalt pähe tuupida (kuigi ma olen tõeline loogilise tuletamise fänn).

Aga alusbaas tuleb muidugi selgeks teha, et laps mõistaks, misasi mis on ja asjadevahelised seosed olemas oleksid.

Mulle meeldib asju seletada alati nii, et teoreetiline termin oleks võimalikult hästi seotud reaalse loogilise tegevusega, mille abil laps siis teooriat endale meelde tuletada saab, kui vaja on.

Korrutamise puhul on siis mõtteks see, et korrutamine näitab, mitu korda mingit asja/kogust võetud on.

Kõige lihtsam on lastele asju selgeks teha füüsiliselt. Näiteks võtad kausitäie tammetõrusid ja siis väikese lusika, kuhu mahub peale näiteks kolm tõru. Siis hakkad koos lapsega vaatama, et võtad ühe korra lusikaga - saad kolm. Võtad teise korra lusikaga, saad kokku 3+3 ehk 6. Võtad kolmanda korra lusikaga, saad 3+3+3 ehk 9. Et siis lapsel füüsilise tegevuse käigus kinnistuks, et korrutamine tähendab seda, mitu korda sa asja võtad.

Midagi sellist näiteks alustuseks?

Aga seni, kuni ta lihtsalt küsib, võib vabalt talle ka lihtsalt vastuseid anda. Sest lõpuks tuleb korrutustabel mingis osas lihtsalt pähe õppida niikuinii.

Meil näiteks ongi see häda, et tütar on sellest "mitu korda võtad" sisust liiga hästi aru saanud ja pähetuupimise asemel vaikselt liidab arve. Väikeste arvude puhul on see ok, aga suuremate puhul läheb juba keeruliseks. Aga eks me siin vaikselt harjutame. Kuueni korrutamine on juba käpas. Kümnega on loogiline ning üheksaga korrutamise saab lihtsalt teha lahutamistehte abil. Nii et tegelikult tulebki õppida veel ainult 7 ja 8 variandid (kusjuures puudu on ju ainult nende omavahelised korrutised, sest muude numbritega tulemused on eelnevate nubritega seoses ju selgeks õpitud).

Ahjaa... väike nipp korrutiamiste kohta, mida ühest neist korrutamise lehtedest nägin.
* 2ga korrutamine on hea teha liitmise teel
* 4ga korrutamine on ka ok teha kaheastmelise liitmise teel (kõigepealt nagu korrutaks kahega ja siis saadud tulemuse liidad uuesti nagu korrutaks kahega)
* 3e ja 9ga korrutamisel saab tulemust osaliselt kontrollida ristsumma abil (27: 2+7=9 ehk jagub nii kolmega kui ka üheksaga)
* 5ga korrutamisel on loomulikult viimane number kas 0 või 5
* 9ga korrutamisel korruta 10ga (ehk pane null lõppu) ja lahuta üks kord arv maha tulemusest.

Ja kaks eraldi nippi:
* 1234 ehk 12=3*4
* 5678 ehk 56=7*8

Sai pikk jutt, aga ehk on abiks miskit siit :)

Katri ütles ...

Ahjaa.. jagamine ka...

Jagamise sisuline mõte on kõige lihtsamalt selgeks teha igapäevateemana: Kui sul on kaks sõpra külas, ehk mängite kolmekesi ja emmel on kuus kommi, siis kuidas neid komme õiglaselt jagada, nii et te kõik kolmekesi võrdselt komme saaksite?

Ja loomulikult võibki seda reaalselt reaalsete maiustega läbi teha. Kui sõpru läheduses ei ole, siis saab kasutada teisi pereliikmeid ja iseennast.